جهانی عاری از خشونت

پرسش مهر17

خشونت از کجا نشأت گرفته است؟
چگونه عده ای خشونت را می آموزند، در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟
چگونه می توانیم کشور و جامعه ای دارای رحمت اسلامی و نَبوی داشته باشیم و چگونه می توانیم جوامع منطقه مان و جَهان را از خشونت بِرَهانیم؟

اهداف ما:
ارتقای سطح آگاهی
پرورش روحیه مشارکت جویی و پرسشگری
آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی
ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی

چرا خشونت در جامعه ایرانی زیاد است؟

نظریه‌های مختلف اجتماعی به این نکته تاکید دارد جوامع عموما در حال بازتولید آسیب های اجتماعی است و یکی از این آسیب های که در جامعه ایرانی این روزها تولید شده است، خشونت در فضای شبکه‌های اجتماعی است. با این حال مجید صفاری نیا دکترای روان شناسی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است بخشی از این مسایل با مفهوم «تاب آوری اجتماعی» قابل تحلیل است. 

به نقل از  آفتاب‌نیوز، مجید صفاری نیا عضو و رییس «کمیسیون تخصصی روان شناسی اجتماعی» سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است که به بسط وضعیت خشونت در جامعه ایرانی می‌پردازد.

آقای دکتر این روزها شاهد افزایش موارد خشونت اجتماعی هستیم. از خشونت سفید و خشونت در فضای مجازی گرفته که تا یک دهه پیش اصلا مفهومی نداشت، تا انواع خشونت علیه کودکان و حتی رواج خشونت علیه مردان در کنار خشونت علیه زنان. به نظر شما دلایل افزایش زمینه‌های خشونت اجتماعی چیست؟

در روانشناسی مفهومی داریم با عنوان «تاب آوری اجتماعی». «تاب آوری» مفهوم جدیدی است که ابزاری برای سنجش آن نیز وجود دارد. «تاب آوری اجتماعی» از مولفه‌های سلامت اجتماعی است. جامعه ما به دلایل مختلف، تاب آوری اجتماعی‌اش پایین آمده است. یکی از دلایل آن افزایش مهاجرت به شهرهاست. در دو دهه گذشته، مردم ما بیشتر روستا نشین بودند و 70 درصد جمعیت کشور مقیم روستاها بودند. اما بر اساس پژوهشی تا سال 1400 ، هفتاد درصد مردم کشور، شهرنشین و 30 درصد روستا نشین خواهند بود. این در حالس است که روستا نشینان شهری، که به شهرها هجوم آورده‌اند آموزش شهرنشینی ندیده‌اند. «مهاجرت» عاملی برای کاهش تاب آوری اجتماعی است.
  • ابراهیم اطلسی

خشونت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی